Färger som sjuder av kraft. Med färgens smittande lyrik har Brittmarie Sundström här fördjupat sitt måleri. De geometriska
rut- och linjemönstren är känsligt formade, förstärkta med subtilt omslutande linjer. Den underliggande texturen skapar en transparens som förstärker färgkänslan. och förmedlar figurer som ger näring åt fantasin. Det blir tydligt i motivet "Skimrande", där jag kan uppleva både en stegrande häst och en kvinnokropp på var sin sida om den framträdande djupröda kvadraten. Det är den halländska miljön som inspirerat konstnären, såväl i landskapet som vid havet. I ett av motiven uttrycker hon sin "Längtan till havet". En önskan som sedan tydligen uppfyllts när hon skapade sin målning "I det blå". Vilka spännande bakomliggande strukturer finns väl inte bakom denna skimrande blåhet? Det som också så subtilt accentueras med två små röda staplar. Bland Brittmarie Sundströms färgstarka målningar finns också två vitfärgsdominerade motiv med titeln "Dagrar". Det förstärker betydelsen av de transparenta skiktningarna vid sidan om den lysande färgrikedomen. Visst är det ett fantastiskt måleri!
Lars-Ola Johansson. Östgöta Correspondenten 090317

"Här pågår ett spel med rektangelformer i olika färgkombinationer. Tankarna förs både till billiga tapeter från 1980-talet och till metafysisk färgkult. Titlarna refererar ibland till platser och tider som Hawaii och Juli, ibland till romantiska drömmerier som Tulipanaros och Vingar, och ibland till formella aspekter av verken som Färgrytmer och Färgsymfoni. Hur bild, text och mening hänger samman är aldrig självklart. Om man någonsin tvekat om detta, finns all anledning att kolla in Sundströms titlar och mönster."
Fredrik Svensk. Göteborgs-Posten 080126

"Hon använder en lapptäcksteknik, där bilden delas i rutor, men där slutar all likhet med Mondrian. Varje ruta får en egen existens med en märklig teknik. Oljefärg läggs i många lager, men oljan sugs upp med papper och lämnar bara ett tunt färgskikt kvar. Även hennes serigrafier via Ingvar Landbergs ateljé är lika raffinerat gjorda med målning på transparent film. Resultatet är oljorna märkligt nära. Den första känslan av total abstraktion viker snart för upplevelsen att varje fyrkant kunde vara en sublilm landskapsbild, medan hela bildytanhålls ihop av en raffinerat färgkontrapunkt. Underliggande färglager lyser hela tiden igenom. Ofta vänds duken runt för att ge bilden balans i alla led. Hennes konst är spontan, musikalisk och sinnlig och förmedlar djup kultur, glädje och varaktig kvalitet."    
Rolf Haglund Borås Tidning 071106.

 

Välkomponerad estetisk färgglädje.
Lars-Ola Johansson. Östgöta Correspondenten 050218.

"Osentimentalt och friskt. Vackert utan tillsatser av sötningsmedel, strävt robust och fast förankrat i en tradition som i första hand vänder sig till sinnligheten."
Pauli Kuivanen. Norrköpings Tidningar 041123.

"Jag ser i målningarna landskap från ovan, där årstidernas färger förenats i naturens egna geometriska kompositioner. Oljefärgen är bortskrapad och övermålad i lager på lager, vilket ger ytan en struktur av jord, växtlighet eller vatten."
Bertil Lundgren. Nya Lidköpings-Tidningen 030221.

"Sprudlande färgglädje och beräknad komposition där styrkan är färgen. Mättade eldiga, framförallt det favoriserade röda i olika nyanser fråm ljust till mörkt oxblod, men de kompletteras väl av grönt, svart, blått, mångskimrande lila och någon gång enstaka gult, som en kyss av solen."
Helmer Lång. Skånska Dagladet 010824.

"Det är välkomponerat och balanserat samtidigt som en inre spänning råder. Abstrakt där färgen styr de strikt geometriska formerna."
Marianne Holm. Hallandsposten 010431.

"Färg och form. Ett ständigt vridande och vändande av bildens olika komponenter för att se hur långt man kan komma."
Lotta Bergström. Hallands Nyheter 010222.

"Brittmarie Sundströms målningar talar om en uppriktig lust att uttrycka sig ihop med färgen och tecknen. Ej effektsökeri. Lager på lager som med olika metoder fås att tränga igenom varandra."
Britt Nordberg. Bohusläningen 950224.

"Det är som målare man blir imponerad av B.S. Hennes flöde, hennes sätt att få ytorna att leva."
Crispin Ahlström. Göteborgs-Posten 940212.

"En målare med ett lustfyllt förhållande till färgen. Ett stort vitt stilleben visar en lugnt metodiskt organiserad komposition, ännu en sida av detta löftesrika måleri."
Tord Baeckström januari 82.
Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning.

item1
item5a
item1a
item5a1